Content voor Ingelogde Gebruikers

Werner Pieterse over de schoonheid van de Bijbelse verhalen

Amstelveen – Werner Pieterse heeft als predikant van de Paaskerk en als Amstelveense stadsdominee één grote missie. ‘Ik probeer mensen de schoonheid en volheid van de Bijbelse verhalen te laten ervaren.’ Het is ook het uitgangspunt van zijn nieuwe boek Waar ik je zoek, dat in mei wordt gepresenteerd.

Werner PietersePieterse: ‘Ik wil nieuwsgierigheid opwekken. Ook bij mensen die misschien sceptisch staan tegenover het geloof en de Bijbel. Ik zeg tegen deze mensen: kom maar mee en kijk met me mee. Zonder dat ik claim dat het geloof zaligmakend is. Wel zeg ik: Wees onbevangen. Val niet constant het verhaal in de rede. Laat je verleiden. Neem de Bijbelse verhalen serieus, zoals je een kunstwerk serieus neemt.’

Woord voor woord
Waar ik je zoek is een palet van twaalf centrale Bijbelverhalen, die woord voor woord worden weergegeven. : ‘De verhalen in Waar ik je zoek zijn bedoeld om langzaam te lezen. Ze worden aangevuld met commentaar en beelden uit de kunst voor wie de woorden wil zien. Elk verhaal wordt ook voorzien van een parafrase, waarin ik aangeef hoe het verhaal zich verhoudt tot het grotere geheel.’

De verhalen die opnieuw worden verteld gaan over de schepping, Kaïn en Abel, Abraham op weg naar Kanaän, het offer van Isaäc, de worsteling van Jacob, Mozes die uit het water wordt getrokken, Jozua, David en Bathseba, de wandeling van Jezus over het water, Bartiméus en de dood en verrijzenis van Jezus.

‘In de Bijbelverhalen ontmoet een raadselachtige God een groep zwervers’, zo wordt het boek aangeprezen door de uitgever. ‘Hij trekt met ze mee, de woestijn in op zoek naar nieuw land. Daar bouwen koningen hun paleizen en tempels, maar niets is voor eeuwig. God zoekt een moeder, een kind en begint opnieuw. Dit zijn verhalen die diep in ons geworteld zijn – overal keren ze terug: in de kunst, in film, in poëzie.’

David en Bathseba
Een mooi voorbeeld van de aanpak van Pieterse is zijn interpretatie van het Bijbelverhaal over David en Bathseba. ‘Bij het verhaal zit ook mijn commentaar: waar gaat het hier nu eigenlijk over? Ook provocerend commentaar: hoe kan dat nou met zo’n David? Een man Gods die zoveel liefde heeft gehad en dan toch zijn handen niet van Bathseba kan afhouden, zelfs haar man laat vermoorden. Op deze manier neem ik de lezer bij de hand om de verhalen te lezen.’

De Bijbel daagt volgens Pieterse ook uit. ‘Het verhaal van David en Bathseba is ook een individueel appèl: hoe doe jij dat? We kunnen het heel makkelijk hebben over Trump en over het kwaad in de wereld. ‘Maar jij in je huis, hoe doe jij dat?’

Er zijn ook Bijbelverhalen, waar Pieterse mee worstelt. ‘Het verhaal van Jozua lijkt wel  één grote moordpartij. Dat vind ik moeilijk, daar heb ik geen antwoord op. Ik wil het ook niet goedpraten. Het maakt voor mij duidelijk dat de Bijbel ook vragen stelt: wat betekent dit voor ons? Wij zitten enerzijds in Jericho, maar staan ook buiten de muren. Er is geen volk wat vrij is van dood en moord.’

Voorzichtige openheid
Waar ik je zoek is het tweede door uitgeverij  Kok  uitgegeven boek. Pieterse: ‘In mijn vorige boek Wat blijft ging het ongewild toch over de neergang van de kerk. Met als centrale vraag: Wat blijft er nou nog over? Het boek Waar ik je zoek is optimistischer van toon. Dit keer ben ik vooral op zoek naar alles wat er wel is.’

Werner Pieterse bespeurt als stadsdominee meer en meer een voorzichtige openheid naar die Bijbelse bronnen. ‘Heel langzaam begint er een besef te groeien dat er meer is dan consumentengedrag en liberale economie. Het is niet zo dat allerlei mensen opeens staan te juichen. Maar je ziet het wel een beetje keren. De weerstand komt op de achtergrond, ebt wat weg. Een docent op een school zegt tegen mij: ‘die verhalen, dat is toch wel bijzonder. Vertel eens. Wat is nou precies Kerst?, wat is Pasen?’

Pieterse denkt dat zijn waarneming van een hernieuwde belangstelling voor de Bijbelse verhalen meer is dan alleen maar wensdenken. ‘Het betekent overigens niet dat we in de kerk over het dieptepunt heen zijn. Maar wel dat er een nieuwe openheid ontstaat.’

Dick Aanen, april 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven