Content voor Ingelogde Gebruikers

Hein Derksen: ‘Waar blijft die bruisende Hoogstraat?’

Hein Derksen: ‘Waar Blijft Die Bruisende Hoogstraat?’

Leerdam • Hein Derksen ziet met lede ogen aan hoe de prachtige Hoogstraat in ijl tempo verandert van een gezellige winkelstraat in een straat, waar het ene na het andere appartementencomplex verrijst.

“Het afgelopen halfjaar zijn er op de Hoogstraat ongeveer 24 appartementen gekomen en verhuurd”, zegt de voormalige uitbater van café De Tapperij en De Souffleur. Hij is ook voorzitter van de stichting die in deze straat met veel succes een coffeeshop exploiteert.

Hij vindt het verschrikkelijk. “Er komen steeds meer winkelpanden leeg te staan, waardoor huisjesmelkers meteen hun slag slaan. Appartementen en dan het liefst zo veel mogelijk. Kamertjes van maar net 25 tot 35 vierkante meter, dus net genoeg voor één of twee personen. Dus duidelijk niet voor gezinnen met kinderen.”

Wijkraad
Derksen heeft zich onlangs een tikkeltje opgewonden over de reacties van wijkraad centrum, die eerder dit jaar een enquête had georganiseerd. Bewoners van de Hoogstraat waren negatief over de verpaupering.

Derksen, die al 32 jaar met heel veel plezier in de Hoogstraat woont, vindt dat er sprake is van ‘een storm in een glas water’. Want zo erg is het niet, vindt hij.

“De lege plekken in het centrum worden heus wel weer ingevuld. Inderdaad: er staan panden te verpauperen, maar in welke winkelstraat is dat niet het geval? Weer wordt de Hoogstraat eruit gelicht. Worden andere straten, waar ook verschillende panden leegstaan, over het hoofd gezien.”

Concurrentie
Derksen begrijpt het wel.

“Veel winkeliers kunnen het nauwelijks meer bolwerken. Concurrentie met online bedrijven en torenhoge huurprijzen in het centrum zijn voor steeds meer ondernemers niet meer op te brengen. Dat betekent steeds meer leegstand en vraagt dus om een nieuwe invulling. Ook in de Hoogstraat zijn panden die gebreken vertonen: bewoonde en leegstaande woningen of leegstaande bedrijfspanden. Deze vervallen en verpauperde panden zijn natuurlijk een aantasting van de ruimtelijke kwaliteit en de fysieke leefomgeving.”

“De gemeente Vijfheerenlanden zou daarom de eigenaren van deze verpauperde panden ter verantwoording moeten roepen.”

Autoverkeer
Derksen: “De initiatiefnemers hadden zich ook gestoord aan het autoverkeer, ze hadden last van de maaltijdbezorgers. En de grootste klacht waren de foutparkeerders. En daarbij werd dan gelijk verwezen naar de coffeeshop. Terwijl wij alles keurig netjes voor elkaar hebben. We houden zelf controles dat onze bezoekers hun auto niet in de straat parkeren. Als ze dat toch doen, dan zijn ze bij ons niet welkom.”

Derksen onderschrijft overigens wel dat de straat vaak als racebaan wordt gebruikt. “De Hoogstraat is een doorgaande weg, waar 30 kilometer per uur mag worden gereden. Helaas zijn weinig automobilisten die zich daar aan houden. Dus ben ik het eens dat het tijd wordt voor actie.”

“Kijk”, zegt Derksen, “je woont nu eenmaal in de binnenstad. Dat zorgt voor veel gezelligheid. Maar dan moet je ook wel eens voor lief nemen dat dat voor een beetje overlast zorgt. Hier worden op heel veel plekken zaken geëxploiteerd die voorraad nodig hebben. Ook komen hier klanten die even met hun auto stil staan omdat ze iets moeten ophalen. Als je daar moeite mee hebt, dan moet je niet in de binnenstad gaan wonen. M’n vrouw en ik wonen hier al 32 jaar, met heel veel plezier.”

Ook de regiofunctie loopt spaak, vindt Derksen. “Regiobezoekers en toeristen zijn we straks kwijt. Ik vraag me af of het ooit weer wordt zoals het was. Ook bij nieuwe ondernemers zie je twijfel om aan een nieuw winkelavontuur te beginnen.”

“De verandering heeft zich ineens heel snel ingezet. Het risico is er dat meerdere straten in het centrum steeds meer veranderen van winkelstraten naar woonstraten. Dit gaat ten koste van de leefbaarheid en saamhorigheid in een gemeente. De kleine en middelgrote ondernemers, die juist voor variëteit en diversiteit aan winkels en producten zorgen, verdwijnen.”

Dick Aanen
Het Kontakt, februari 2021

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven